Å bruke et Tele Marketing Script (cold calling Script) når du ringer kunder for å selge produkter og tjenester er ofte smart. Spesielt om man er ny innen tele marketing. Scriptet fungerer som en veiledning for hvordan du skal gjennomføre en samtalen.
De fleste calling script følger en viss standard og retning for gjennomføringen av telefonsalget. Å man kan med små variasjoner benytte samme malen uavhengig av hva man skal selge.
Noen script er gode, slik som salgs tekstene til Mike Ferry, der spørsmålene er bygget opp på en slik måte at kunden selv belyser sitt problem og selger kan da presentere seg selv som en løsning på dette problemet. (Du kan laste ned et Mike Ferry eksempel script her.)
mens andre script er «dette bruker alle andre, så derfor bruker vi dem». Noen tenker ikke at disse gjerne bare er maler som de bør tilpasse, mans andre rett og slett ikke bryr seg om å tilpasse dem.
Flere av disse scriptene er ofte direkte oversatte, å da gjerne fra Engelsk til Norsk. De som oversetter disse glemmer da også at vi prater på en annen måte. Jeg tenker da ikke på språket, men hvordan vi kommuniserer.
Et eksempel er at man i USA er mere høflig i telefonen, mens man i Norge mer direkte og ikke så formel.
Et tele marketing script som er effektivt og fungerer
Jeg har laget flere script, tilpasset disse og forandret dem igjen. Notert ned hva som fungerer og fjernet det som ikke har fungert. Til slutt har jeg endt opp med en tekst og løsning som jeg synes fungerer bra.
Når jeg laget dette scriptet valgte jeg å legge vekt på to ting. En mer «rett på sak» fremgangsmåte og hvordan Mike Ferry scriptene guidet kunder i riktig retning.
«Mike Ferry scriptene guider kunden gjennom en rett linje hvor du enkelt kan føre kunden videre til neste steg. Uansett hva kunden sier eller om de begynner å prate seg bort, kan du enkelt bare spørre neste spørsmål for å få kunden på riktig retning igjen.»
Jeg har fjernet mye av den «tradisjonelle» teksten som pleide å være :
Hei ____ ! mitt navn er ____ og ringer fra et stort firma som er bra. Mitt store firma lager løsning og er best på ___ og introduserer nå ____ som vi er størst på i ____. Har du ___ (spørsmål 1, 2, 3 ). Jeg kan tilby dere ____ om dere ____ osv, osv.
Med mitt script går jeg «rett på sak»:
Hei! mitt navn er ___. Jeg ringer angående _____. interessant? bra, da avtaler vi møte…
Jeg har altså fjernet alt det jeg mener er overflødig. Jeg introduserer kun meg selv og ikke firmaet jeg ringer fra. Jeg spør heller ikke kunden om det passer å prate nå.
De ledende spørsmålene har jeg gjort klare om jeg skulle trenger den, men disse bruker jeg kun:
- Om kunden blir usikker under presentasjon. Jeg kan da gå til ledende spørsmål .
- Om kunden prater seg bort. Jeg bruke da et ledende spørsmål på å få dem på rett vei igjen.
Dette betyr også at jeg kan hoppe over eller kutte ned på antall spørsmål jeg stiller kunden.
Stadig noen små endringer.
Jeg korrigerer og oppdaterer stadig på mitt calling scriptet. Jeg synes også at det er viktig at du tilpasser ditt calling script etter sitte eget behov og at du over tid optimaliserer det slik at du kan være mest mulig effektive når du ringer nye potensielle kunder.
Last gjerne ned og bruk mitt calling script som en mal og utgangspunkt til å laget ditt eget calling script.
Du kan laste ned mitt Calling Script her: Trykk her for å laste ned PDF
Her kan du laste ned et Mike Ferry eksempel script: Trykk her for å laste ned PDF
Salg med e-post og telefon
i min salgs prosess sender jeg normalt først en mail til kunden før jeg ringer. mailen er kort. forteller hva jeg tilbyr og hva jeg ønsker når jeg ringer.
Du kan lese mer om dette her: Slik selger du med e-post, ringeliste og en telefon