Når det gjelder markedsføring trenger små bedrifter all den hjelp de kan få. Du har gjerne ikke budsjettet, personene eller tiden som trengs slik de store bedriftene har.
Men, ingenting av det betyr noe når det kommer til søkemotorene, og å benytte SEO er en god måte å nå ut til nye kunder på og øke din markedsandel på nettet.
Her er noen tips på hvordan du som har en liten bedrift kan forbedre deres SEO strategi og forbedre brukeropplevelsen for deres kunder.
1. Gjør alt om til innhold
Man sier gjerne “Content is King” (innhold er konge) og søkemotorer som Google elsker unikt innhold, og jo mer nyttig innholdet på din nettside er, jo større sjangse er det for at nye brukere finner akkurat dine produkter og tjenester.
For de fleste bedrifter er det ikke noen problem å lage innhold til nettsiden. ja, faktisk er det for de fleste svært enkelt, bare de vet hvordan de skal gjøre det.
Her er noen enkle og raske metoder for å gjøre alt til innhold for din nettside.
- Skriv ned ALT. interne samtaler, personlinge meninger, Hvordan gjøre ting, mm.
- Gjør om support mail om til en FAQ side på nettsiden.
- Gjør om PDFer til tekst og artikler på nettsiden.
- Lag videoer av ALT som kan være av nytte.
2. Gjør det personlig
Et lite firma har en fordel som de store bedriftene ikke har: En personlig stemme
Bruk deg selv der du kan. Vis fram dine produkter, fortell om bruksområdene, Gi anbefalninger. Om dine kunder kan se deg vil de enklere kunne stole på deg.
Husk at når kunder søker på nettet etter produkter og tjenester er det ikke altid den laveste prisen de er ute etter. De leter også etter noen de kan stole på. Vis dem at du vet hva du prater om og forstår deres problem og ønsker. Gi forslag på løsninger, å lær dem hvordan og hvorfor. Å gi noen kunnskap er den beste måten til å nå fram til et salg.
3. Optimaliser for lokalt søk (local search)
Om du er en lokal bedrift kan du utnytte dette og optimalisere for lokalt søk. 63% kunder bruker søkemotorer som Google for å finne lokale firmaer, produkter og tjenester.
Tips: Sørg for at din lokale adresse og telefon nummer er godt synlig på ALLE sidene på hjemmesiden din.
4. Gjør din nettside raskere
Enkelte nettsider er trege å åpne, veldig trege. Å som bedrift eier er nok hastigheten egne nettsiden dessverre noe av det siste man tenker på.
Men du bør vite at dette går ut over din plassering på Google, Å viktigere, kunder som besøker din nettside venter ikke.
Om din nettside er treg er der stor sjanse for at kunden forlater din nettside og besøker din konkurrents nettside i stede.
Sjekk derfor hastigheten på din nettside. du kan eks bruke GTmetrix (https://gtmetrix.com) for å gi deg et inntrykk på hva du bør gjøre på nettsiden.
Tips 1: Reduser bilde størrelsen. Dette er ofte den letteste og enkleste måten å gjøre nettsiden raskere på.
Tips 2: Om du bruker WordPress på din nettside kan du installere en “caching” plugin for å redusere hastigheten noe.
5. Rebruk interne linker og innhold
Interne linker kan gjøre at nettsiden blir brukt mer. dessverre glemmer man ofte å rebruke og linke til innhold som man allerede har på nettsiden.
Det tar ofte tid å finne fram til gamle artikler og linke til dem i nye, men det er en god måte å bygge opp brukervennligheten på nettsiden. Ikke bare hjelper det brukerene av nettsiden, det er også en god SEO strategi å gjøre dette.
Du bår også gjøre det enkelt for brukeren og finne de meste populære artiklene og de du synes er viktig for brukeren.
6. Lag innhold til brukeren
Om du lager innhold og tekst som er spesielt rettet etter å for å bli funnet av søkemotorer. STOP.
Målet er jo å få flere bruker til din nettside og få dem til å bli lengere. Tross alt, søkemotorer kan jo ikke kjøpe noe fra deg.
I tillegg, kan jo bare mennesker linke til webområdet ditt. Hvis du ønsker å få flere inngående linker og flere kunder, må du skrive for kundene. Husk, innhold er konge.
7. Ikke bekymre deg om noen legger inn nofollow linker.
Det er lett å la seg rive med og bare prøver å få innkommende linker fra andre nettsider uten den at de legger inn en såkalt nofollow link. Men egentlig er en link fortsatt en link. Hvis denne linken kan gi deg flere potensiell kunde, så er det jo ikke noen problem.
Hvis du bare er ute etter bestemte typer innkommende linker, er sjansen for at du mister mange lavthengende link frukt og beskymrer deg for noe helt uvesentlige.
Hva er en NoFollow link:
Hver gang du linker til en side på nettet er du med å fortelle Google og andre søkermotorer at side du linker til har en eller annen relevanse.
En ”NoFollow link” forteller søkemotorene at de ikke skal følge linken. Altså ingen relevanse.
8. Fokuser på de du kan gjøre
Du kan ikke kontrollere hvordan Google vil rangere sider i framtiden eller hvor lenge en “NoFollow link” ikke har noen betydning eller hva som blir “The next big ting” på internett.
Fokuser heller på det du kan kontrollere, som å skape det beste innholdet for dine kunder og gi dem den beste brukeropplevelsen du kan gi dem.
Vist nettsiden har innhold som er bra for dine kunder, er sjansen stor for at der er bra SEO også.
Hvis du fokuserer på å gi dine kunder og besøkende det beste innholdet du kan, vil mange aspekter av SEO strategien din fikse seg selv.
Last ned PDF filen «8 Essensielle SEO tips for små bedrifter» her. 8 Essensielle SEO tips for små bedrifter