Er SEO død og hva nå?

av | jun 6, 2014

Er SEO død? Har det noen hensikt å optimalisere nettsiden. Hva fungerer og hva bør du unngå. 

Her er det nok mye misforståelser og rare påstander. De fleste kommer fra ivrige selgere som skal selge reklameløsninger og har hørt at «SEO fungerer ikke mere etter Googles panda oppdatering»

Sannheten er at SEO fungere bedre enn noen gang, men at det ofte tar lengere tid å komme høyt på Google. Det kreves i tillegg bedre og mer kvalitet på innholdet.

Panda slår til. (hit by a panda)google-panda

Googles Panda oppdatering tok knekken på veldig mange nettsider. De fleste nettsidene var egentlig bare nettsider laget for reklame og ikke for godt innhold, det vil si små nisje sider med lite innhold og mye reklame. Denne oppdateringen gjorde altså at mange nettsider som forsøkte å «jukse» seg til en høyere plassering, faktisk forsvant helt fra Google søk.

Men det er en positiv side ved denne oppdateringen. Nettsider som har godt og relevant innhold,  holder nettsiden regelmessig oppdatert og ikke forsøker å «jukse» seg til en bedre plassering. Disse klarer seg fint på Google.

Content is core, design is king

Man sier nå at «content is king» og dette stemmer bra når det kommer til hva Google ser etter. Men det er også flere faktorer som spiller inn her. Min oppfatning er at «content is core, design is king»

Med dette mener jeg at innholdet er det viktigste for å få Google til å «like» nettsiden din og gi den plasseringen den fortjener, men at design gjør at besøkende blir og kommer tilbake til nettsiden din.

– La meg forklage nærmere. Google er etter panda oppdateringene blitt «smartere» og ser først på innholdet på nettsiden. Om det er mye bra innhold som ofte blir oppdatert, er det en god sjanse for at du kommer høyt på Google.

Men designet er også svært viktig av to grunner. For det første bør jo nettsiden se bra ut og innholdet være lettleselig og lett og finne. For det andre bør designet være tilpasset mobile enheter, som mobil og nettbrett. Dette betyr at nettsiden må være lettleselig fra mobile enheter og at nettsiden ikke må være treg å åpne fra mobilen.

Hva så med SEO ?

Dette er da svært enkelt. Om du allerede har et bra design til din nettside, er det jo bare å skrive bra og relevant innholdet. Der er såklart noen metoder som hjelper deg å skrive innholdet slik at det gir best mulig resultat. Du finner du mer om her: DIY SEO 101 lynkurs for nybegynnere

Ikke ta snarveier

Det du må huske er at nettsiden din får den plassering den fortjener. Tar du snarveier eller legger inne «smarte» løsninger eks mobil tilpasning fra 1880.no. vil dette bare resultere i at du faller nedover på listen. Det hjelper ikke hvor mye en selger skryter av sine løsninger. om Google ikke liker «løsningen». Da er det din nettside det går ut over. Å om en nettside blir «straffet» for juks, er det svært tungt og kostbart å få rettet opp i dette.

Husk: Google ønsker bare å gi deg de beste søkeresultatene, med de mest relevante nettsidene for det du søker etter. Om du leverer dette vil Google gi deg den plassering du fortjener.