Om du jobber i en klesbutikk, interiør butikk, parfymeri eller skobutikk spiller ingen rolle. Om du ønsker å bli en god selger er det egentlig bare tre ting du trenger i vite.

Men du trenge å ha et godt grunnlaget å starte med. Det beste grunnlaget er å ha tro på produktet og kunnskap om det du selger. Har du disse to på plass er det lett å bli ikke bare en god selge, men den beste. Noen mener du trenger erfaring og jo lenger erfaring jo bedre. Vel, dette kan så klart hjelpe deg på vei med å gi deg mer selvsikkerhet. Men det er ikke erfaring i seg selv som gjør deg til en super selger.

Her skal jeg enkelt forklare for deg de tre enkleste ting du trenger å vite og forstå for å bli en super selger. Ikke er det tungt og heller ikke noe avansert, det er faktisk svært enkelt.

De fleste som kommer inn i en butikk er i alle fall halvveis i kjøpemodus. Mulig de er der bare får å se, men de er garantert åpne for et godt kjøp. Det de nå trenger er faktisk bare litt veiledning og å bli guidet til produktet de ønsker. Å det er her hemmeligheten ligger, ikke bare til å bli god selger, men til å bli den beste selgeren.

Her er de tre ting du trenger å vite for å bli den beste selgeren i butikken.

 

1. Kunden trenger ALLTID hjelp.

Vi har alle hørt «Trenger du hjelp» når vi kommer inn i butikken og de fleste av oss svarer faktisk «Nei». Ekspeditøren (selgeren) forsvinner så bak noen hyller og blir borte… Å dette er den største feilen de fleste selgere gjør og de har heller ikke helt forstått hva samtalen gikk ut på.

V sier faktisk ikke «Nei» fordi vi ikke trenger hjelp, men fordi vi ikke helt vet hva de trenger hjelp til ennå.

Altså er det viktig å forstå hva som egentlig ble sagt mellom selgeren og kunden. Å her er det som kan hjelpe deg i å bli en super selger; å forstå hva som egentlig ble sagt.

Når du sider «Trenger du hjelp» sier du egentlig; « Hei, jeg har sett deg og er klar til å hjelpe» og når kunden sider «nei» betyr dette egentlig; «OK, takk. kom og hjelp meg når du ser at jeg trenger det»

Du kan nå la kunden «se seg rundt» i butikken. Når du ser at kunden ser på noe som er av interesse. Gå bort til kunden og si eks.; den passer fint til ____ din. eller; Har du sett denne ____?. Det spiller egentlig liten rolle hva du sier, du ønsker bare å starte en samtale med kunden. kunden vil selv fortelle hva de ser etter og ønsker. Å om ikke, så har du et bra utgangspunkt til å komme med forslag.

 

2. Service er viktigere enn pris

Når kunden er kommet inne i din butikk betyr service mer enn pris. De som kommer inn i butikken er i alle fall halvveis i kjøremodus og med litt god service øker du sjansen for en handel, selv om prisen ikke er helt det kunden hadde håpet på.

Ofte kan du med å være behjelpelig kunne selge to produkter til kunden. Et dyrt og et billig produkt. Å kunden vil synes han har fått  «god valuta for pengene» siden du har hjulpet han i å finne noe han trengte og noe han ellers ville oversett.

Husk; Billig pris og tilbud er kun et kortsiktig virkemiddel for å få kunder i butikken. God service selger og bringer kunden tilbake igjen.

 

3. Smil til verden…

De tre vanligste ordene du hører når et salget er gjennomført er; pose? kvittering? eller værsågod, i det de rekker meg posen med det jeg har handlet.

Ganske så kjedelig og upersonlig. Det blir litt som «jeg har fått pengene dine og er fornøyd» holdning.

Jeg avslutter alltid et salg, uansett om det er jeg som kjøper eller jeg som selger, med et et smil og en høflig; Du får ha en fin dag videre… eller Du får ha en hyggelig kveld videre…

Det er noe man vanligvis hører eller forventer, å de fleste blir faktisk litt overrasket, før de svarer tilbake;  Takk, du også. Å jeg kan garantere at det blir lagt merke til og husket.

Neste gang de kommer inn i din butikk og ser deg er det lett for dem å ta kontakt direkte med deg, å de starter alltid med et smil og du er allerede halvveis til å gjennomføre et nytt salg.