En hjemmeside er en plass hvor dine kunder kan finne deg og informasjon om ditt firma. Uten dette vil det være vanskelig for dine kunder å finne deg. Det blir som å bygge et kjøpesenter ute i en skogen uten vei. Du finner den ikke og dine kunder vil garantert besøke din konkurrent isteden for.
Så, ja din bedrift trenger en hjemmeside. Men hva trenger du egentlig å ha på din bedrifts nettside.
En nettside til din bedrift behøver ikke være stor eller komplisert. Den behøver bare å inneholde rett informasjon. Det er egentlig bare tre viktige momenter man trenger å ha med på nettsiden.
1. Hva du driver med (produkter og tjenester)
2. Hvem du er
3. Hvordan komme i kontakt med deg
Det kundene dine er ute etter er rask informasjon om noe de trenger. Du selv er faktisk ikke så viktig. Her har jeg nevnt deg på andre plass, men i realiteten kommer du sist. Det viktigste for en kunde er jo oftest å finne det riktige produktet (eller tjenesten) og hvordan komme i kontakt med deg. Så det som er viktig er å sette opp din nettside korrekt. Her er litt om hvordan du kan gjøre dette.
Punkt 1. Hva driver du med
På hovedsiden gir du en punsjeline om dine produkter. Du går videre fra denne (trykker på en link) for å få utdypende informasjon om tjenestene. Om en produkt side er satt opp riktig, med riktig innholdet vil denne også kunne komme høyt på Google og kan være den første siden din kunde kommer inn på, så det er viktig å ikke glemme viktigheten av korrekt informasjon på denne siden også.
Punkt 2. Hvem er du
Hovedsiden skal gi rask og enkel informasjon om ditt firma og produkter. Det er her du gir overskriftene og teaser for hva du driver med. Det er også viktig at kontakt informasjon er lett tilgjengelig og synlig fra hovedsiden. En hovedside behøver ikke å ha mye tekst, men den må gi kort og enkel informasjon om hva du driver med slik at besøkende kan danne seg et bilde av hvem du er.
Punkt 3. Hvordan komme i kontakt med deg
Du kan velge hvilken måte du ønsker at kunden skal ta kontakt med deg. Noen ønsker å bli kontaktet via telefon og andre på mail. Du kan så klart benytte deg av begge metodene, men det viktigste her er å få fram og synliggjøre den måten dere foretrekker å bli kontaktet på.
Uansett hva dere foretrekker er det noen enkle triks som bør tenkes på når det gjelder kontakt informasjonen på nettsiden
Tlf nummer
Gjør nummeret lett synlig på nettsiden. Plasser det gjerne i toppen av nettsiden og i bunn med adressen. Det er da enkelt å finne både fra en datamaskin og fra mobile enheter.
Ønsker dere at kunden skal ta kontakt på telefon kan det også være smart å legge nummert godt synlig inne på selve nettsiden. Bruk gjerne tekst som: “Ta kontakt med oss på tlf xx xx xx” eller “Ring oss i dag på tlf xx xx xx for mer informasjon”
E-post
Bruk mail form. Ikke legg mail adressen synlig på nettsiden. over 50% av dine besøkene er via mobiltelefoner og nettbrett. Dette betyr også at mail adressen på den mobile enheten ikke er den de normalt bruker i firmaet eller privat. Det er også lettere å fylle ut et mail skjema fra en mobil enhet. Å enda viktigere. Det reduserer søppelpost siden spamere ikke får tak i din mail adresse så lett.
En nettside er bare bortkastede penger for vår bedrift
Mange bedrifter mener at det ikke har noen effekt med en nettside eller at deres kunder ikke kommer i kontakt med dem via nettsiden. Ofte ser jeg at dette kan stemme. Men det har gjerne med at nettsiden er vanskelig å finne, at den ikke inneholder korrekt informasjon, er svært misvisende og ikke særlig representativ for firmaet.
Jeg sier ofte til mine kunder at det ikke hjelper å ha en fin og fancy nettside om det bak ikke fungerer. Med det mener jeg at siden må være korrekt satt opp, oppdatert og registrert på søkemotorer som Google, inneholde korrekt informasjon om hva firmaet driver med og at den også må fungere på mobile enheter som mobil og nettbrett.
At nettsiden har gjennomgått SEO eller optimalisering er svært viktig slik at søkemotorene skjønner hva siden handler om. Google har også gjort forandringer. Om noen gjør et søk fra en mobil enhet, vil Google prøve å finne de mest lokale leverandørene av dette produktet eller tjenesten. Et eks er om noen søker etter “ferskt brød” og du er en lokal baker vil din nettside kunne komme opp om nettsiden er satt opp riktig, om ikke vil kanskje din konkurrent komme opp istedenfor.
En hjemmeside gir deg kontroll over informasjon du ønsker å dele med dine kunder, en plass for dine kunder å finne deg og er knutepunktet for all din aktivitet på internett.
Trenger du hjelp til en ny nettside?
Om ditt firma ønsker en ny hjemmesiden eller oppdatere den dere har kan dere gjerne ta kontakt med mitt firma, så hjelper vi dere med det. Her er vår nettside: https://mecum.no