10 tips som gjør deg synlig på nettet

av | jun 20, 2014

 

De fleste tenker på søkemotor som Google når det kommer til SEO og synlighet på nettet. Men det ligger mer bak dette enn bare søker optimalisering. Faktisk er det bare en liten (men viktig) del av å være synlig på nettet.

Synlighet på nettet handler ikke bare om å bli funnet, men å faktisk om å bli sett.

 

Det gjelder jo å komme høyt opp på søkelisten for å bli funnet, men å faktisk bli sett og dermed husket er både vanskeligere og viktigere. Men det er faktisk det som gjelder. Å gi en positiv opplevelse når noen finner deg slik at de ønsker å ta kontakt med deg, igjen og igjen.

Så hvordan kan du oppnå å bli mer synlig på nettet? Det er det jeg vil hjelpe deg med her. Jeg har derfor laget:

10 enkle tips til deg, om hvordan du kan bli mer synlig på nettet.

1. Velg riktig navn og domene

Alt starter her. Domenet er din adresse på nettet og bør gjenspeile ditt firma navn. Om du skal starte en ny bedrift bør du sjekke om ditt firma navn er ledig som domenet eller velge et annet navn som er ledig.

Om ditt firma heter eks Piano og Orgel AS bør domenet være pianoogorgel.no. Prøv å unngå domenenavn som piano-og-orgel-as.no Dette vil ofte bare være forvirrende og om din konkurrent har et nærliggende domene er det stor sannsynlighet for at dine kunder kommer  til feil nettside og bedrift.

Har du en norsk bedrift bør du gå for .NO domene da dette er det de fleste forventer at en norsk bedrift bruker, men det kan være smart og også sikre seg .EU og .COM om disse er ledige. Du unngår da at konkurrentene tar disse.

2.  Mindre og lettere

Om nettsiden blir for tung og treg taper du fort kunder. Sørg for å ha et lett design med få grafiske elementer. Bildene du bruker må ha en tilpasset størrelse.  Ha ikke et overdrevent bruk av bilder. Om du for eksempel har et bilde med dimensjon på 300×200 bør ikke dette være større enn 20 kB (men gjerne mindre)

Husk at over 50% at dine besøkende kommer inn på nettsiden via en mobil enhet som mobil eller nett brett og at de hastigheten på nettverket ofte kan være lav. Om kunden bruker mer enn 5-8 sekunder for å åpne nettsiden er det stor sannsynlighet for at kunden forlater nettsiden. Faktisk viser det seg at de fleste synes vi det går for tregt allerede etter bare 3 sekunder.

PDFer og andre dokumenter som er beregnet for nedlastning bør samles på en egen side.

Google liker heller ikke store, tunge nettsider. Du vil bli plassert langt nedover på søkerlisten om du har en stor og tung nettside

 3. Innholdet er konge

content-books…vel, egentlig vil jeg vel si at innholdet er kjernen i din nettside. Det å ha mye og bra innholdet som er relevant mot produktene og tjenestene du tilbyr gir ofte gode resultater. Tenk gjennom hva du skriver og skriv slik at det er lett for din kunde å forstå ditt budskap raskt.

Kunder som besøker din nettside ønsker å vite at de er kommet rett og de ønsker å vite det raskt, og med raskt, mener jeg faktisk i løpet noen sekunder.

Ha derfor en kort og direkte overskrift (Max 50 ord), en punchline der du kort forteller hva kunden kan forvente, deretter innholdstekst som utdyper mer hva du tilbyr. Punchline og meta beskrivelse kan i denne sammenheng tenkes på som det samme og denne teksten skal ikke overskride 150 ord.

I teksten du skriver bør du også sørge for at du bruker såkalte søkerord. Søkerord er i prinsippet ord som kunden gjerne benytter for å finne deg når det søker etter produkter og tjenester som du tilbyr. Om din bedrift  for eksempel er ”Piano og Orgel AS” bør du da bruke ord som piano, orgel, flygel, service, stemme, strenger ol. Dette er ord relatert til hva kunden søker etter i en søkemotor som Google. Jo mere relevant ditt innholdet og søkerord er, desto bedre listeplassering kan du oppnå.

Teksten på nettsiden bør også gjennomgås og oppdateres noen ganger i året. Det behøver ikke være de store endringene, men forbedring og litt omskrivning av tekst hjelper ofte.

 4. Lag en blogg

Har du en virksomhet der det kan være relativt enkelt å skape innholdet til din nettside med informasjon, nyheter, beskrivelser mm. Det du må huske er at de fleste firmaer som har en nettside, ikke oppdaterer innholdet ofte eller kommer med mye nytt. Driver du eks som kiropraktor kan du for eksempel skrive om hvordan du selv kan forebygge problemer, hvilket problemer som er vanligst og forskjellige treningsmetoder.

Å finne innhold å skrive om er faktisk ikke så vanskelig. Bare noter deg ned de 10 mest spurte spørsmålene dine kunder spør om og de 5 viktigste punktene med den informasjonen du ofte må gi dine kunder.

Det er viktig å huske at du ikke trenger å skrive alt med en gang. Skriv når du har noe å skrive om og prøv heller å publisere innholdet litt om gangen eks en gang i uka eller pr mnd.

Å bygge opp en nettside som en blogg tar tid. I begynnelsen skriver du ofte mye, men det er få som leser det du skriver. Etter som tiden går skriver du gjerne mindre, men flere oppdater og finner fram til din nettside. Normalt ser det ut til at de fleste blogger begynner å få et greit besøkende etter 12-18 mnd. Det som er viktig å huske er at de som finner din nettside ofte finner den via noe du har skrevet tidligere, så aldri slett gamle artikler, men gjerne oppdater dem.

5. Linker er internetts valuta

link-building-netEn link er faktisk mye verd og er med på å bygge opp under seriøsiteten til din nettside. jo flere som linker til din nettside jo bedre er det. Du får gjerne ofte trafikk til din nettside fra de som linker til deg og søkemotorer liker at det blir linket til din side. Dette gir deg ofte en bedre listeplassering.

Men her er det også noen fallgruver. Det er ikke alle linker som er like bra å få. Sørg derfor for at de som linker til deg gjør det naturlig og fordi informasjonen på dine sider er relevant for det de skriver om.  Om for eksempel noen liker dine produkter og forteller om dette og så legger ved en link til din nettside. Eller at din leverandør legger inn informasjon og en link fra sin nettside.

Det er viktig at du IKKE benytter deg av linkbyggingstjenester som lover deg x antall linker fra forskjellige nettsider. Disse tjenestene vil kun resultere i at din nettside blir overøst med unaturlige linker og søkemotorene vil da blokkerer din nettside. Dette betyr at du IKKE lengere vil komme opp om noen søker etter deg og din bedrift. Dette er også svært vanskelig og kostbart å rette opp i.

Som nevnt er en link faktisk verd en del penger. Så en god regel er link bytte. Om for eksempel din leverandør linker til deg så linker du tilbake. Om du har leverandører som ikke linker til deg har du som forhandler ikke noen grunn for å linke til dem.  Da er det bedre for deg å bare bruke navnet til leverandøren, men ingen link. Eks.: Du selger penner. På nettsiden kan det da stå: Forhandler av: Mont Blanc (men du legger ikke inn noen link til dem).

6. Spør dine kunder om omtale

Å få positiv omtale er bestandig bra. Å lese hva andre synes om dine produkter og tjenester gir kunden et inntrykk av hvordan du og ditt firma er, om dette passer mot det de forventer og bygger opp et kundeforhold før kunden tar kontakt med deg.

Send derfor gjerne en mail til dine kunder og spør om de kan skrive en kort omtale om deg på eks Facebook eller Google+.

Du kan ikke forvente at alle gir deg en 5 stjerners omtale, men det viktigste er at de er ærlige i det de skriver. Om du får 10 gode omtaler og en som ikke er bra, viser det ofte bare en menneskelig faktor og det gir deg en sjanse til å bli bedre ved å rette opp i det kunden ikke var helt fornøyd med.

7. Bruk sosiale medier

sosial-mediaFacebook, Google+, linkedin. uansett hvor du treffer dine kunder bruk det. Legg ut nyttig informasjon, hold kunden oppdatert og sørg for at kunden får valuta ved å følge deg på de sosiale media plattformene.  En kunde som følger deg via et sosialt media er en kunde som gjerne kjøper mer hos deg, og er interessert i det du har å tilby.

Om du har mye informasjon å gi, kan du kombinere blogg og sosiale medier. Du kan eks skrive en artikkel på din nettside og legge ut linken til denne med en overskrift og kort beskrivelse. Du vil da kunne oppnå mer trafikk til ditt nettsted og at de gjerne trykker på «Liker» om de likte artikkelen.

Et viktig moment er at når du skriver på sosiale medier bør du forsøke å skrive personlig og naturlig. Ikke skriv et salgs notat. Tenk på hva du selv vil foretrekke å lese. Om du eks driver et bilverksted og skal gi et tilbud på service på AC til bilen kan du skrive dette slik:

Jensen er tilbake fra ferien neste uke og vi ønsker å gi han litt ekstra å gjøre. Vi har derfor tilbud på AC servise hele neste uke. Ring oss eller les mer på vår nettside. 

eller

Ikke glem at du bør sjekke AC anlegget i bilen din vært tredje år. Kontakt oss så hjelper vi deg 

Eller noe så enkelt som:

Husk at vi har kake og kaffe på fredag til alle som kommer innom. 

 8. Bruk bilder og video

infografikk-transport-norgeBruk av inforgrafikk og video blir mer og mer populært. Du kan gi direkte, oversiktlig og omfattende informasjon raskt til dine kunder.

Man sier: et bilde sier mer en 1000 ord. Infografikk og infovideo gjør akkurat dette. De gir deg informasjon svært raskt og visualiserer denne på en slik måte at det er lett å forstå. Ofte gir det det informasjonen du trenger i løpet av 5-20 sekunder.

9. Vær synlig offline

Merkevare bygging tar tid, lang tid. Lag gjerne klistermerker, dekorer bilen, trykk opp t-skjorter, kort og godt vis deg fram. Det tar tid, men å vise fram logo og firmaet bygger du opp din identitet også på nettet.

Om noen husker firmanavnet er det stor sannsynlighet for at de søker etter akkurat deg. Om de finner nettsiden din etter å ha søkt etter produkter du tilbyr og de kjenner igjen logo er det stor sannsynlighet for at de kjøper hos akkurat deg.

Et lite tips er å bruke QR kode på reklame materiell, bilen, forretningskortet og andre naturlige plasser, slik at kunder kan scanne koden og få eks kontaktinformasjon rett inn på mobilen eller at de får opp din nettside med et tilbud.

 10. Vær personlig

mr-beanNår noen besøker en nettside i dag får de egentlig ikke noen personlig forhold til bedriften.

Dette kan du enkelt gjøre noe med ved å bruke bilder av deg selv og gjerne skrive en personlig melding som: Hei jeg heter Tom og er daglig leder i dette firmaet. Ta kontakt så hjelper jeg deg. Her er mitt tlf nummer.
Du kan også legge ut bilder av de som jobber i firmaet på «om oss» og «kontakt oss» siden.

Som nevnt kan du også bruke sosiale medier for dette. Hele poenget er at de skal få et personlig inntrykk av deg.

Å være synlig på nettet handler faktisk også om å være personlig. Noen ganger kan det være at de husker navnet ditt og at du er snekker. Om de da søker på navnet ditt og ”snekker” er det stor sannsynlighet for at du og din bedrift blir funnet.