10 ting du trenger å vite før du starter et webdesign firma.

av | sep 18, 2017

Det kan virke enkelt å starte et webdesign firma. Du har jo kunnskapen om hvordan lage den beste nettsiden og har kanskje allerede en eller to kunder som muligens vil bruke deg på sitt neste prosjekt. WordPress og andre løsninger gjør det jo i dag enkelt å kunne sette opp en nettside. Å du tenker kanskje at du enkelt kan gi en lavere pris siden du er rask og dette er lett.

Vel, realiteten er nok litt annerledes.

Du bruker gjerne minst 75% av tiden din på å prate med potensielle kunder eller kunder du allerede har. Ofte må du rette opp feil eller gjøre korrigeringer som du ikke hadde forutsett. Av all din arbeidstid bruker du kun 25% på å lage selve nettsiden.

 

Her er ti ting du trenger å vite før du starter ditt egne webdesign firma.

 

1. Webdesign er en vare.

Webdesign er et lav barriere produkt og der finnet et overflod av «gjør-det-selv» tjenester og billige løsninger. Det betyr at potensielle kunder har veldig mange valg og lett tar feile beslutninger, ofte basert på pris framfor kvalitet.

2. «Salg» er en ferdighet du MÅ ha.

Hvis du ikke kan eller vil ikke lære å selge tjenestene dine, bør du inngå et samarbeide med noen som kan dette. Ellers bør du kort og godt heller beholde den jobben du har i dag. Det høres kanskje brutalt ut, men det er et fakta i denne bransjen.

3.  Å lete etter nye kunder er ikke valgfritt. (Prospecting)

Å være aktiv etter å finne leeds og nye kunder er ikke valgfritt i denne bransjen, det er noe du MÅ.

«Salg» skjer kun etter at du har fått en til å møte deg og du må ofte lete etter nye kunder.

Selv om det er mulig å vokse å få nye kunder gjennom anbefalinger, er ikke det normalen i denne bransjen. Å du trenger å ha en stor kunde masse i bunnen som er fornøyde med dine tjenester for at dette skal være mulig. Dette tar også svært lang tid å oppnå.

Så hvis du nylig har startet din bedrift å trenger kunder er det bare en måte å det på, gå ut å let etter dem.

4. «Cold Calling» fungerer

De aller fleste kvier seg for å ringe for å få kunder (Cold Calling). Men dette er klart den raskeste måten å få nye kunder på. Den krever også svært lite av deg for å komme i gang med, du trenger jo bare en telefon. Om du ikke er villig til å ta opp telefonen å ringe, er sjansen stor for at du ikke vil klare deg i denne bransjen.

5. Kunden kjøper ikke det du selger

Bedrifter er egentlig ikke interesserte i dine HTML-ferdigheter eller tiden din. De er interesserte i tjenester og produkter som gir dem resultater i regnskapet.

Bedrifter er opptatte av å tjene penger. Det er derfor viktig at ditt produkt blir ansett som en god investering fremfor bare en tjeneste.

6. Din største konkurrent er ikke den du tror

Du tror kanskje at du mister potensielle kunder til «Det andre» webdesign firmaet. Sannheten er at du du mister flere kunder til «De som velger å ikke gjøre noe». Altså de potensielle kundene som til sist velger «å gjøre ingenting». Pass derfor på at du ikke kaster bort tiden på å potensielle kunder som ikke kommer til å kjøpe uansett.

7. Gi aldri et tilbud

Når jeg startet skrev jeg ofte og mange tilbud. Jeg brukte mye tid på tilbudene, oppfølging og korrigering av disse. Ofte ble det ikke salg og mange ganger ble tilbudene ble brukt for å presse prisen hos andre. Min konklusjon er at å skrive et tilbud er en dårlig måte å lukke en avtale på.

I stede har jeg funnet at det ofte er bedre å inngå en muntlig avtale og deretter skrive en avtale som de kan signere.

8. Godta aldri «Betaling ved fullføring»

Ta minst 50% ved oppstart og fastsett en dato for når siste betaling skal finne sted. Dette er gjerne når du forventer at prosjektet skal være ferdig. Legg gjerne inn en klausul som sikrer at du får pengene uavhengig av om din kunde har sendt deg alt materiell eller ikke.

Ofte er det her mange prosjekter stanser opp. Kunden «har ikke tid» eller «har glemt» til å sende deg materiellet som avtalt.

Du er på farlig grunn når kontrakten din fastsetter at klienten kan foreta endelig betaling ved ferdigstillelse.

Tenkelig, kan en klient forsinke prosjektet for noen rekke grunner som er utenfor din kontroll, og du kan aldri se at «endelig betaling».

Ha derfor en «siste frist dato» slik at du kan fakturere kunden uavhengig om prosjektet er ferdig eller ikke. Kunden er ofte raske med å sende det du mangler nå denne dato og faktura er kommet.

9. Klone dine beste kunder så snart som mulig

Sjansene er at du vil snuble på noen gode kunder ved et uhell. Du vet typen, de som gir deg rikelig med løpende arbeid, betaler alltid i tide, aldri presser deg til en lavere pris, og sender deg en gave kurv til jul. Når du finner slike kunder, finne ut hvilke egenskaper de har til felles. Så kan du lettere lete etter andre som dem.

10. To er bedre enn en

Etter å ha vært i virksomhet som både eneeier og et partnerskap, kan jeg si at det ofte kan være enklest og best med sistnevnte. Når det er sagt, kan et dårlig partnerskap være nesten like katastrofalt som et dårlig ekteskap.

Men et partnerskap genererer ofte mer inntekter enn å være alene. Man «spiller hverandre god» og man kan ha forskjellige egenskaper som utfyller hverandre, så jeg vil vel si at det er verdt risikoen.